Koniec Naturalu 95 alebo aká je pravda za novými palivami E10?

Koniec Naturalu 95 alebo aká je pravda za novými palivami E10?


Od 1. januára 2020 nás čaká zmena v zložení benzínu. Národná rada schválila zákon, ktorý upravuje zloženie benzínu ako sme ho doteraz poznali. Palivo ktoré je dodnes dostupné na všetkých čerpacích staniciach Slovenska (obsah etanolu 5%) nahradí palivo s novým zložením a vyšším obsahom etanolu (minimálne 9%).


Čo je to E10 a prečo ho budeme tankovať?

Palivá E10 sa líšia od aktuálnych palív E5 iba v obsahu biozložky (etanol). Natural 95 E5 obsahuje 95% benzínu a približne 5% etanolu, v prípade “nových” palív E10 sa tento pomer mení, a to na 91% benzínu a približne 9% etanolu. Pre porovnanie, biozložky v prípade nafty sú aktuálne na úrovni 7%. Prečo teda nastáva tento prechod na E10? Cieľom Európskej únie je neustále znižovanie uhlíkovej stopy a s tým spájané znižovanie emisií. Biozložky z obnoviteľných zdrojov by mali prispievať k zníženiu emisií. Palivu E10 v EUDC cykle bolo namerané zníženie CO o 25% a HC o 7%. Pri meraniach hodnôt CO2 a NOX však už čísla neboli ani zdanlivo priaznivé, nakoľko boli namerané ešte vyššie emisie, ako pri palivách E5.

 

Vplyv paliva E10 na naše autá

Palivá E10 majú aj svoje nevýhody spojené s vlastnosťami etanolu. Etanol pridávaný do paliva spôsobuje vysúšanie gumených a plastových častí motora, ak nie sú prispôsobené na spomínané palivo. Ďalšou vlastnosťou etanolu je, že dobre na seba viaže vlhkosť, čím môže spôsobiť koróziu v palivovom systéme ako aj mikrokoróziu na kovových častiach motora. Problém nastáva aj pri dlhšom skladovaní paliva, pri autách ktoré nejazdia často (ako aj autá na LPG). Pri týchto autách väčšinou zostáva palivo dlho v nádrži, čo môže spôsobiť prípadnú koróziu. Tieto nežiadúce účinky biozložky v palive dokážeme skoro úplne eliminovať pridaním aditív obsahujúce inhibítory a demulgátory, vďaka čomu neutralizujú jej nežiadúce účinky.

 

Najjednoduchší spôsob ako zistiť, či môžete do vášho auta tankovať palivo E10 – otvorte veko nádrže.

 

Staršie autá – nové palivo

Nemecká organizácia ADAC testovala palivo E10 v prevádzke na aute Opel Signum, na ktorom sa po 11 000 kilometroch neprejavila žiadna závada na aute, no po ďalších 16 000 kilometroch sa pokazilo palivové čerpadlo, čo pripisujú vlastnostiam etanolu v palive. Ako protipríklad môžeme uviesť Mazdu MX-5 NA, ktorá je totožná vo verziách pre americký a európsky trh. Tento model sa začal predávať v USA v roku 1989 ale v niektorých štátoch USA sa etanol do benzínu primiešaval už od roku 1978. Mnoho majiteľov týchto áut jazdí s pôvodným motorom dodnes, bez problémov s palivom E10. Keď sa však chcete uistiť, či je vaše auto kompatibilné s novým palivom, overiť si to môžete tu.
 

Čakajú nás neustále opravy starších áut alebo nás tým len strašia?

 

Záver

Objavili sa informácie o tom, že sa od nového roka objaví možnosť natankovať prémiový benzín E5 na niektorých čerpacích staniciach, čo však nemusí byť pravda. Predajcovia, ktorí budú takéto palivá naďalej predávať, budú v zmysle zákona pokutovaní. Je možné, že sa stretnete na čerpacích staniciach s palivom E5, avšak za zvýšenú cenu, ktorá v sebe bude zahŕňať aj pokutu za predaj takého paliva. Aktuálne zloženie paliva Natural 95 Plus (E5) obsahuje biokomponenty ako etanol 6,63%, z toho etanol 4,57% podľa normy STN EN ISO 22854. To znamená, že v konečnom dôsledku nebude taký veľký rozdiel v obsahu biozložky medzi E5 a E10.